lördag 21 december 2013

Jullov i Cuenca

  Nåja, nu har vi jullov på riktigt här också, även fast vi tjuvstartade med en vecka, jag och mina syskon (eller vi var faktist en dag i skolan denhär veckan, hehe). Idag har vi varit med min värdmamma till jobbet för att hjälpa till med "julfesterna". Hon jobbar på en skola för småbarn, har kanske skrivit det förut, men här börjar man skolan redan då man är tre år. Som tur är så är det dock väldigt lekfullt. Vi dansade med de små barnen och sedan satt vi och kollade på då de hade sina framträdanden. Såååå söta var dom! 

  Senare har vi suttit en hel del i tåget, för vi har åkt för att hälsa på min värdmammas syster och mamma i den vackra staden Cuenca (vet inte hur set ser ut ännu eftersom det var kolsvart då vi kom hit, men det sägs vara riktigt vackert). Här ska jag fira julen, min första jul utan min familj. Känns lite trist, men mitt huvud har nog inte riktigt förstått det ännu så jag hoppas jag slipper väldigt jobbig hemlängtan, även om den finns där hela tiden just nu.

  Cuenca ligger i varje fall väldigt nära Madrid, så dit ska vi imorgon för att träffa några Maike känner. Spännande, har aldrig varit i Madrid förut och jag tror det är extra häftigt nu på julen. Ska bli kul att se! Ska bara kolla runt och så vidare, ingen shopping har jag lovat mig själv...

  Förresten, det har varit jordbävning i provincen Cádiz (inte bara staden) idag på förmiddagen. Den var rätt stark, 4 och någonting, men märkte inte av det. Var lite uppskrämd inför tågresan p.g.a. det, gillar dessutom inte att åka tåg annars heller, men det gick bra. Jag och Maike kollade några filmer och så köpte jag en inredningstidning på spanska så jag skulle ha något intressant att läsa. Vi åkte först till Sevilla och sedan med ett "höghastighetståg" med säkerhetskontroller och allt möjligt via Madrid till Cuenca. Blev lite förvånad för det var väldigt lyxigt med stora lädersäten och mycket plats för fötterna, dessutom serverades en massa grejer också. Kändes som en flygresa, hade till och med lock för öronen.. 


  Nu ska jag sova. Glad över att temperaturen här är varmare inomhus än utomhus i alla fall!

Kramar, Ellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar